Navision er et udbredt program at anvende, særligt for økonomimedarbejdere

april 1, 2022 0 Af admin

Navision har været på markedet siden 1990’erne, hvor det blev populært at anvende for særligt økonomimedarbejdere. Her så flere, hvordan programmet gjorde arbejdsdagen nemmere, når det kom til at sende fakturaer, oprette ordrer og tilbud samt danne overblik over varer. Programmet har en god opbygning ift. kontoskemaer, budgetter, bogføring, moms mv.

Senere hen er programmet blevet mere omfattende og rummer også i dag funktionalitet til lagerstyring, produktionsstyring, service samt projektstyring med sager og ressourcer.

Internationalt software

I dag hedder Navision Microsoft Dynamics 365 Business Central. Programmet blev oprindeligt udviklet af et dansk IT-firma, som efter nogle år solgte det til Microsoft. Derfor er det Microsoft, der i dag udvikler på programmet og sørger for at der er ny og forbedret funktionalitet i programmet til dets mange millioner brugere. Programmet anvendes over hele verden og der er mange forskellige sprogmuligheder i programmet. Ligeledes er der taget hensyn til hvilket land, man opererer i som virksomhed ift. programfunktionalitet til moms, valuta, indrapportering, varesalg og -køb mv. Hvert land har jo sine egne regler ift. momssatser, valuta mv.

Navision giver effektive arbejdsdage for hele organisationen

Det er alle medarbejdere i organisationen, der kan anvende Navision. Programmet er først og fremmest målrettet økonomimedarbejdere med omfattende funktionalitet til at håndtere pengestrømme, budgetter, kontoskemaer, moms, valutastyring, debitordata, kreditordata, bogføring, bilag, udsendelse samt modtagelse af fakturaer mv.

Men programmet er også et stærkt værktøj til medarbejdere, der sidder med indkøb, varer, lager, ordrer, salg og tilbud. Her kan du håndtere de mest udbredte arbejdsprocesser indenfor disse afdelinger med fokus på at medarbejderne har overblik og fælles opdateret data. Ikke mindst er der udviklet omfattende funktionalitet til sags- og ressourcestyring samt produktionsstyring. Her er programmet f.eks. særligt populært at anvende for ordreproducerende virksomheder.

Integration til andre Microsoft programmer

Dynamics 365 Business Central, som er programmets navn i dag, er tæt integreret til Microsofts andre programmer. Det er bl.a. Word, Excel, mailprogrammet Outlook og Power BI, som er Microsofts Business Intelligence program. Her kan en medarbejder samle data fra Business Central med andre programmer for at danne overblik og bygge rapporter med diagrammer, statistik mv. og dele rapporterne med ledelsen og andre medarbejdere.

Med integrationen til Outlook kan en medarbejder sende ordrebekræftelser via Outlook, booke en ressource (dvs. en kollega) til en opgave fra Dynamics 365 Business Central og få aftalen i kollegaens Outlook kalender. Det kan kræve konsulentbistand fra en Microsoft partner for at sætte det op, da det afhænger af mailhost, infrastruktur, Dynamics 365 Business Central version mv.

Microsoft udvikler kontinuerligt på Dynamics 365 Business Central og frigiver to gange om året nye versioner af programmet. I dag kan programmet også købes som en cloud udgave, så nye opdateringer fra Microsoft automatisk installeres i programmet. Det er lidt samme princip som Windows, hvor opdateringer automatisk installeres. Det er op til den enkelte kunde at beslutte, om man ønsker en cloud udgave eller en on-premise udgave. En Microsoft partner kan rådgive dig om dette, så du får en løsning, der matcher jeres budget, behov og nuværende infrastruktur.